Избери тема

Васил Кънчов от град Враца е виден български учен и политик.

Автор е на множество изследвания на географията на Македония, като един от най-известните му трудове по темата е „Македония. Етнография и статистика“ от 1900 година.

Данните за населението на Македония, които Кънчов представя в книгата си се използват както от българската, така и от македонската (по-правилно е да се нарече македонистката) Уикипедия. За съжаление, македонистите от македонистката Уикипедия фалшифицират книгата на Кънчов на стотици македонистки страници в Уикипедия. По този начин те масово дискредитират македонската Уикипедия като източник на информация, превръщайки я просто в македонистки портал за фалшификации.

По-долу показваме 6 примера с това как македонистите лъжат македонците показвайки фалшифицирани статистики от книгата на Кънчов. Посочили сме по 1 град и по 1 съседно на града село в трите области на Македония: Вардарска, Пиринска и Егейска. Отново да повторим: фалшификациите на македонистите се срещат на стотици страници в македонистката Уикипедия! Тук са представени само 6 примера от които става ясно как точно македонистите заблуждават и лъжат македонците.

1) Град Прилеп, Вардарска Македония:

В българската Уикипедия пише, че „Според българския географ Васил Кънчов („Македония. Етнография и статистика“) в началото на XX век Прилѣпъ има 24 520 жители, както следва: 16 900 българи християни, 6200 турци, 480 власи и 960 цигани.[10]

Ето и референцията:

В македонистката Уикипедия пише, че „Според статистиката на бугарскиот етнограф Васил К’нчов (Македонија. Етнографија и статистика) од 1900 година, во Прилеп живееле 24.520 жители, од кои 16.900 Македонци, 6.200 Турци, 480 Власи и 960 Роми.[21]“

Ето и референцията, която е същата както и в българската Уикипедия:

Значи имаме книгата „Македония. Етнография и статистика“, страница 244. В българската Уикипедия пише, че в книгата се говори за „16 900 българи“, в македонистката Уикипедия пише, че в книгата се говори за „16 900 македонци“. Кой лъже?

Отваряме страница 244 на книгата и виждаме, че там пише за „16 900 българи“ :

С други думи даните на Васил Кънчов са представени коректно в българската Уикипедия и са нагло фалшифицирани в македонистката Уикипедия, където македонистите лъжат македонците без да им мигне окото.

2) Село Църнилище, Прилепско, Вардарска Македония:

В българската Уикипедия пише, че „Според статистиката на Васил Кънчов („Македония. Етнография и статистика“) от 1900 година Църнилища (Църнилишча) е населявано от 60 жители българи християни, 580 арнаути мохамедани и 80 цигани.[2]“

Ето и референцията:

В македонистката Уикипедия пише, че „Според статистиката на Васил К’нчов („Македониja, Етнографиja и статистика“) од 1900 година, во Црнилиште живееле 720 жители, од кои 580 Албанци, 80 Роми и 60 Македонци.[3]

Референцията е същата:

60 „македонци“ или 60 „българи“ са живеели в това село според Кънчов?
Отваряме страница 244 и виждаме, че там пише за българи:

Българската Уикипедия е коректна, докато македонистите лъжат македонците в македонистката Уикипедия.

3) Лерин, Егейска Македония:

В българската Уикипедия за град Лерин в Егейска Македония пише, че „Според статистиката на Васил Кънчов („Македония. Етнография и статистика“) в 1900 Лерин е смесен българо-турски град с 2820 жители българи, 5000 турци, 100 арнаути християни и 200 мюсюлмани, 84 власи, 20 евреи и 1600 цигани.[21]“

Ето и референцията:

В македонистката Уикипедия пише обратното: „Според статистиката на Васил К’нчов („Македониja, Етнографиja и статистика“) од 1900 година, во Лерин живееле 9.824 жители, од кои 5.000 Турци, 2.820 Македонци, 1.600 Роми, 300 Албанци (200 муслимани и 100 христијани), 84 Власи и 20 Евреи.[2][3]

Референцията е същата:

Отваряме въпросната 249-та страница, за да проверим дали за 2820 „българи“ или 2820 „македонци“ говори Кънчов:

Както сами виждаме българската Уикипедия е точно в цитирането на Васил Кънчов докато македонистите от македонистката Уикипедия не им пука, че децата им ще се срамуват от фалшификациите им и с удоволствие лъжат македонците.

4) Село Горничево, Леринско, Егейска Македония:

В българската Уикипедия пише, че „Според статистиката на Васил Кънчов („Македония. Етнография и статистика“) в 1900 година Горничево има 960 жители българи.[10]

Ето референцията:

В македонистката Уикипедия, пише, че „Според статистиката на Васил К’нчов („Македонија. Етнографија и статистика“) во 1900 г. Горничево имало 960 жители Македонци.[7][12]

Изворът на информация и на македонистката Уикипедия е същия и като на българската:

Отваряме въпросната 249-та страница, за да проверим българите ли лъжат за „960 жители българи“ в Горничево или македонистите лъжат за „ 960 жители македонци“:

Както виждаме, македонистите за пореден път фалшифицират македонската история лъжейки без свян македонците.

5) Мелник, Пиринска Македония:

В българската Уикипедия пише, че „Към 1900 година, според статистиката на Васил Кънчов („Македония. Етнография и статистика“), населението на града е 4330 души, от които 500 българи-християни, 950 турци, 2650 гърци, 30 власи и 200 цигани.[26]

Ето и референцията:

В македонистката Уикипедия пише, че „Според статистиката на Васил К’нчов („Македонија. Етнографија и статистика“) во 1900 година населението на градот броело 4,330 жители, од кои 500 Македонци, 950 Турци, 2.650 Грци, 30 Власи и 200 Роми[18][29].

Изворът е същият като българската Уикипедия:

Кой лъже? 500 „българи“ или „македонци“ е имало в Мелник?

Отваряме въпросната 189-та страница от книгата на Кънчов и виждаме, че там пише за 500 „българи“:

Ред е на македонистите да отговорят на македонците защо ги лъжат за населението на този град в Пиринска Македония.

6) Село Влахи, Мелнишко, Пиринска Македония:

Село Влахи – родното село на Яне Сандански и неговият вуйчо, възрожденецът Спас Харизанов, е било населено според българската Уикипедия и Кънчов „Към 1900 година според известната статистика на Васил Кънчов („Македония. Етнография и статистика“) в селото живеят 1850 души, всичките българи-християни.[11]

Ето я и референцията:

Според македонистката Уикипедия обаче „Според статистиката на Васил К’нчов („Македонија. Етнографија и статистика“) кон краjот на ХІХ век, во селото имало 1.850 жители, сите Македонци.[3][4]

Референцията е същата като при българската Уикипедия:

Е сега, 1850 „българи“ ли е имало във Влахи или „сите са Македонци“?

Отваряме въпросната 189-та страница и виждаме, че там пише за българи:

Македонците за пореден път са излъгани от македонистите.

П. С. Ако се загледате внимателно в статиите ще видите, че освен Васил Кънчов македонистите фалшифицират и статистики от книги на Георги Стрезов и Димитър Мишев. Стотиците примери за фалшификация от страна на македонистите обаче ще оставим на българската и македонската държави, които явно са ОК македонистите да продължават да фалшифицират историята и да пълнят македонската Уикипедия с македонистки фалшификати.


Ако желаете да подкрепите разкриването на още подобни македонистки фалшификации или искате да дарите средства за закупуване на книги писани от македонски дейци, които да качим в Библиотека Струмски – може да го направите на Paypal info@strumski.com

 139 Прочетена,  3 Видяна днес

Privacy Policy